Polski Fundusz Rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin pod auspicjami Związku Miast Polskich zawarły porozumienie w celu rozwoju branży elektromobilności w Polsce.
Jak podano w komunikacie prasowym „Strategiczny program rządowy pod nazwą Elektromobilność, nadzorowany przez Ministerstwo Energii wspólnie z Ministerstwem Rozwoju, obejmuje dwa programy flagowe: E-bus (autobus elektryczny) oraz samochód elektryczny. Polski Fundusz Rozwoju odgrywa w nim istotną rolę, kierując realizacją prac dotyczących Programu E-bus oraz wspierając cały program Elektromobilność różnymi instrumentami finansowymi”.
W lutym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła uruchomienie pierwszego programu dedykowanego sektorowi elektromobilności skierowanego do MSP: Badania na Rynek (dotacje do wdrożenia prac badawczo-rozwojowych).
Podpisane w Ministerstwie Rozwoju porozumienie, poza planami zwiększania liczby elektrycznych autobusów, obejmuje także inne obszary współpracy, jak planowanie i budowa infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych, czy koordynacja prac badawczo-rozwojowych.
Jak podaje Polski Fundusz Rozwoju, na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowiły 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację. Obecnie po ulicach pięciu polskich miast (Warszawa, Kraków, Inowrocław, Jaworzno, Lublin) jeździ 31 E-busów.
Organizatorzy twierdzą, że dzięki programowi E-bus powstanie swoisty ekosystem, który przyczyni się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości około 2,5 mld złotych rocznie i da pracę ponad 5 tysiącom nowych pracowników. Jako główny cel postawiono sobie wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się wyłącznie z polskich komponentów , dostępnego cenowo oraz konkurencyjnego rynkowo. Program zakłada sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie i rozwój eksportu. Na polskie drogi do 2021 r. ma zostać wprowadzonych 1000 autobusów elektrycznych.
Elektromobilność to w tej chwili jeden z wiodących tematów w polskiej debacie, jaka jest prowadzona w mediach. Poza planami dot. polskiego samochodu elektrycznego oraz e-busa płyną także sygnały podkreślające, że polskie miasta są też zainteresowane rozwojem elektrycznych taksówek (Rzeszów), car-sharingu (Wrocław, Kraków, Świdnik-motocykle elektryczne) oraz elektrycznych samochodów.